Op.-Dr-Özgür-Oktay-Nar

El – El Bileği

El Bileğinde Lif Sıkışması (De quervain Tenosinovit)
Bu hastalık el başparmağı çevresindeki tendonların irrite olması ile gelişir. Tendonların şişmesine tendinit denir. El bileğinden birinci parmak boyunca uzanan ağrı ve hassasiyet gelişir. Özellikle kavrama veya yumruk yapmakla ağrı şiddetlenir.

El Bileğinde Anatomi
El bilek seviyesinden başparmağa dogru giden 2 adet tendon vardur. Tendonlar sinovium denilen incebir kılıf ile kaplıdırlar. Bu kılıf tendonların daha kolay kaymasını sağlarlar.

Tendonlarda şişme komşuluklarında yer alan sinirlere baskı oluşturup bilekte ağrı ve parmaklarda uyuşmalara yol açabilirler.

El Bileğinde Lif Sıkışması Sebepleri
• Aşırı kullanım
• Gebelikte hormanal değişimler
• Romatizmal artrit zemininde
• En sık orta yaş bayanlarda görülür.

De Quervain Hastalığı belirtileri:
• El bileğinden başparmak üzerine uzanan ağrı. Ağrı kademeli veya ani olarak gelişebilir. Bazen dirseğe doğru yayılır. Nesneleri kavrama ile ağrı şiddetlenir.
• El bilek çevresinde özellikle başparmak tarafında şişme görülebilir. Başparmak hareketleri ile sürtünme sesleri veya hissi alınabilir.
• Şişme ile ağrı başparmak ve el bilek hareketlerini zorlaştırır.
• Tendonlara komşu duyu sinirlerinin etkilenmesi ile parmaklarda uyuşma olabilir.

El Bileğinde Lif Sıkışması Teşhis
Finkelstein denilen özel bir test ile başparmak diğer parmakların altına kapatılır. Bilek başparmak tarafına açılandırılarak ağrı provoke edilir. Ağrı şiddetli olabilir.

El Bileğinde Lif Sıkışması Tedavisi
Tedavinin amacı şişlik ve irritasyon nedeniyle oluşan ağrının ortadan kaldırılmasıdır.

Cerrahi dışı tedavi
• Başparmak destekli el bilek ateli ile istirahat
• Ağrı ve şişlikleri azaltmak için ilaç tedavisi
• Ağrıyı provoke eden hareketlerden kaçınma
• Lokal olarak ilaç enjeksiyonu uygulama

El Bileğinde Lif Sıkışması Ameliyatı
Belirtiler hafif ise dinleme yeterli olabilir.
Nötür pozisyonda tutmak için atel kullanılır.
İlaç tedavisi ile ödem ve ağrı tedavisi yapılır.
İlaç tedavisi ile iyileşmeyen hastalarda kapalı veya açık ameliyat tekniği ile sıkışıklık gevşetilir.

El Bileğinde Sinir Sıkışması (Karpal Tünel Sendromu, KTS)
Karpal Tünel Sendromu,bir ya da her iki elin ilk üç parmağını ( başparmak, işaret parmağı ve orta parmak) tutan ilerleyici özellik gösteren hastalıktır. El bileğinin ortasında bulunan ve ilk 3 parmağa dağılan median sinirin bası altında kalması sonucu ağrı, uyuşukluk ve güçsüzlükle kendini gösterir.
Genellikle 40 – 50 yaş arası kadınlarda daha sık görülür.

El Bileği Anatomisi
El bileğinde median sinirin geçtiği tünele karpal tünel denir. Tünel dar olup zemininde ve yanlarda karpal kemiklerden oluşur. Bu “U” şeklindeki kemik yatak transvers karpal ligament isimli bağ ile örtülür. Median sinirinin bu bağ altında sıkışmasına karpal tünel sendromu denir.
Median sinir başparmak, işaret parmağı ve orta parmağın duyusunu ve hareketlerini kontrol eder. Bu tünelde median sinirle birlikte parmaklara hareket kabiliyetini veren tendonlarda geçmektedir.

Karpal Tünel Sendromu Neden Olur?
Karpal tünel sendromu, tüneldeki bağ dokuları, tendonların veya transvers karpal ligamentin kalınlaşması sonucu median sinire yapılan baskı ile oluşur. Tendon kılıflarının çevresinde sinovium denilen kılıf olup bunların ödem ve kalınlaşması sık görülür.

KTS oluşumuna sebep olan nedenler;
Genetik ki bazı ailelerde sık görülür
• Elin aşırı kullanımı; Klavye, dantel işçiliği, el halı dokumacılığı
• Hormanal değişikler; Gebelerde sık
• İleri yaşta ve kadın cinsiyette sık görülür
• Diyabet, romatizmal hastalıklar ve troid hastalarında sık görülür
Birçok hastada ise herhangi bir sebep bulunamaz.

Karpal Tünel Sendromu Klinik Bulgular ve Şikâyet
En yaygın belirtiler;
• Uyuşukluk, karıncalanma ve ağrı
• Başparmak, işaret ve orta parmakta elektriklenme
• Omuza ve dirseğe yayılan ağrı ve sızlanmalar
Belirtiler çoğunlukla yavaş yavaş başlar ve özellikle başparmak da daha fazla etkilenir. Herhangi bir zamanda ortaya çıkar, fakat özellikle geceleri kendini hissettirir ve uykudan uyandırabilir. Gündüz şikâyetler telefon ile konuşurken, araç kullanırken ve kitap okurken artabilir. Elini sallama ile rahatlama hissi olur.

Belirtiler başlangıçta gelir ve gider fakat zamanla kalıcı hale gelir. Sakarlık artar, düğmeleri zor ilikleme, bulaşık yıkarken bardak düşürme olabilir. Çok ilerlerse el kaslarında zayıflama görülür.

Karpal Tünel Sendromu Teşhisi Nasıl Konulur?
Sinir iletimini değerlendirmek için EMG, kemik yapıları görüntülemek için röntgen çekimi yapılabilir.

Karpal Tünel Sendromu Tedavisi
Birçok hastada önlem alınmasına rağmen hastalık ilerleyebilir.

Cerrahi dışı tedavi;
Şikâyetler hafif ise ve sebebi bilinmeyen bir hastalık söz konusuysa aktivite kısıtlaması, atel kullanma, ilaç ve lokal streoidler ile ameliyatsız tedavi mümkündür. Ağrıyı provoke eden hareketlerden kaçınma önemlidir.

Cerrahi Tedavi
İlaç tedavisi ile şikâyetleri geçmeyen hastalara daha fazla zaman geçirmeden yani sinir harabiyeti daha fazla artmadan cerrahi tedaviye alınmalıdır. Cerrahi olarak sinir üzerindeki bası ortadan kalktığında sinir üzerindeki harabiyette daha fazla ilerlemeden duracaktır Bu cerrahi müdahale için hastanın hastanede yatması gerekmez. Ayaktan gelen bir hastada lokal anestezi ile o bölge uyuşturulur ve gerekli gevşetme işlemi yapılır.

El Bileğinde Ganglion Kisti (Kistik Higroma)
Ganglion kisti; el bileğindeki eklem kapsülü veya tendon kılıflarından kaynaklanan içi seffaf eklem sıvısı ile dolu keseciklere denir.

Genellikle el bileğinin dış yüzeyinde sık görülür. Bazende el bileğinin iç yüzeyindeki başparmak birleşim yerinde görülür. Sıklıkla zararsız olup zamanla kaybolabilir.

El Bileği Anatomisi
El bileği karpal kemikler, eklem kapsülü ve tendonlardan oluşur. Ganglion bir sap ile eklem içinden cilt altına uzanım gösteren balon şeklindedir. Çeşitli eklem komşuluklarında çıkabilir.

Ganglion Kisti Neden Olur?
Kısaca el bileğini zorlamak bu hastalığa yatkınlığı arttırır.

Ganglion; içi şeffaf, jöle kıvamında sıvı içeren keseciklere denir. Bu durumun oluşumunu neyin tetiklediği tam olarak bilinmemektedir. Genç bayanlarda, sık klavye kullananlarda, dantel işi ile meşgul olanlarda ve jimnastik yapanlar arasında sık görülmektedir.

Ganglion Kisti Hastalığında Şikayetler ve Tanı
Yer kaplayan kitle olmaları hasabiyle sinir ve tendon gibi komşu dokulara bası yaparak ağrılı olabilirler. İlginç olarak büyük ganglionlar genellikle ağrılı olmazkan, sıklıkla küçük ganglionlar ki bunlara gizli ganglionlarda denir, elbileğinde eklem arasına girerek ağrılı olabilirler.Küçülüp büyüyebilen, bazen yeşil mercimek bazen nohut bazen de daha büyük muhtelif boyutlarda olabilir. Aktif elde genellikle büyük olmaya meyillidir, dinlenme ile küçülebilir.

Teşhis noktasında hekim el ile muayene eder. Işık kaynağı ile şeffaflık değerlendirilir. Ayırıcı tanı açısından kemik tümörlerini ekarte etmek için röntgen çekilir.

MR ve Ultrason (USG) kistin tam yapısını degerlendirmek için istenebilir.

Ganglion Kisti Tedavisi
İlk tercih ameliyat değildir.

Gözlem; Ganglion bir kanser degildir. Takiplerde kaybolabilir ve ağrısız olabilir.

Dinlendirme; Aktivite ile ağrılı olması durumunda el bilek ateli kuulanarak dinlendirilir. Medikal tedavi ile ağrı yatıştırılır.

Aspirasyon; Ağrılı ve büyük ganglionlarda enjektör ile aspirasyon yapılabilir fakat tekrarlamaya meyillidir.

Cerrahi Tedavi
Yukarıdaki tedavilere yanıt vermeyen ağrılı ganglionlar lokal ve günübirlik bir operasyon ile alınır.
Ameliyat sonrası hafif şişlik olabilir ve eklem sertleşmesini önlemek için erken dönmede fizik tedaviye başlanır. Genellikle 2 hafta sonra işbaşı yapılır.