Bel Fıtığı Nedir?

Belimizde bel omurgasını oluşturan beş adet omur vardır. Beş adet omurun dış kısmı sert, iç kısmı daha yumuşak bir yapıya sahiptir. Aralarda disk bulunan bu omurlarda, disklerin yırtılması, kopması, yıpranması, yerinden kayması sonucunda sinirlere baskı yaparak sıkıştırması durumunda ortaya çıkan ağrılar bel fıtığı olarak adlandırılmaktadır.

Bel fıtıkları genellikle ani yapılan hareketler sonucu, olabileceğinden daha ağır bir yük taşınımı durumunda, bedeni aşırı zorlama durumlarında ortaya çıkmaktadır.

Yapılan bu hareketler sonucunda oluşan bu bel fıtığı sırtın alt kısımlarında ağrı, kalçada ağrı, bacaklarda ağrı, yine aynı şekilde sırt kalça bacaklarda uyuşma, karıncalanma, bölgelerde güçsüzlük hissi yaratmaktadır.  Öksürme hapşırma durumlarında da artan ağrılar gözlemlenecektir.

Bel Fıtığının Nedenleri Nelerdir?

Omurlarda bulunan disklerin, iç kısmındaki yumuşak, lastiğe benzeyen dokunun zamanla yıpranması, bulunduğu bölgeden taşması, yaşa bağlı olarak yıpranıp aşınması, yırtılması durumlarında disklerin kayarak omurlardaki sinirlere baskı yapması durumunda ortaya çıkan ağrılardır.

Kişinin ani yaptığı hareketler, uzun süre aynı pozisyonda kalmak, ayakta uzun süreli durmak, yine aynı şekilde uzun süre oturmak, sigara tüketimi, düşme, çarpma, travmalara maruz kalma gibi bedeni zorlayacak hareketler fıtığa neden olan durumlardır.

Fıtıkta belirli bir yaş grubu yoktur. Çocuklarda, gençlerde, yaşlılarda, kadınlarda ve erkeklerde görülme olasılığı çok mümkündür. Ancak yaşa bağlı olarak bu oran artmaktadır. Bedenin yaşlanması ile disklerde yıpranmalar ortaya çıkarak bel fıtıkları yaşanabilir.

Ani ve hızlı kilo alımı durumlarında da bel fıtıkları ile karşılaşmak mümkündür. Hamilelik dönemlerinde kadınların bu şekilde hızlı ve fazla kilo alımı bel fıtığını tetiklemektedir.

Kişinin çalışma hayatına bağlı olarak uzun süre bilgisayar başında oturması, hareketsiz kalması veya yine iş hayatına veya hayatının rutininde eğilip bükülme pozisyonlarının fazla olması da bel fıtıklarına sebep olmaktadır.

Her hastalıkta ve rahatsızlıkta olduğu gibi sigara kullanımı da kişide fıtıklara sebep olmaktadır. Sigara kullanımında fıtığın iyileşme süresi de uzamaktadır. Sigaranın içinde bulunan zararlı maddeler, vücudun ve disklerin beslenmesini bozmaktadır. Bu bozma sonucunda da disklerde sıvı kaybına sebep olmaktadır, sonucunda da fıtık kaçınılmazdır.

Fıtık için diğer bir risk faktörleri de hareketsiz yaşam olduğu gibi, yanlış sporsal faaliyetler de yer almaktadır. Karın ve karın kaslarının güçsüzlüğü de, vücuda binen yükün taşınmasında omurgaya binen yükün artımı ile yine fıtığa sebep olmaktadır.

Bel Fıtığı Belirtileri Nelerdir?

Bel fıtıklarında ağrının belden kalça ve bacaklara doğru yayılan ağrılar ile başladığı gibi, hiç ağrı hissetmeden yaşanan bel fıtıkları da olabilmektedir.

Ağrılar zamanla yayılırken, bölgelerde uyuşma hissi, karıncalanma hissi, güçsüzlük hissi de başlar. Fıtık durumunun görüldüğü disklerde oluşan ağrılar, kişinin hareket halini arttırdığı durumlarda daha şiddetlenerek artar. Ancak dinlenme pozisyonlarına geçtiğinde ağrıların hafiflediğini görmektedir. Öksürme hapşırma anlarında sinirlerin bu disklere baskısı arttığı için ağrının şiddetini arttırmaktadır. Bu hareket, hapşırma, öksürme anlarında artan ağrılardan arta kalan kısımlarda hissedilen güçsüzlük, karıncalanma ve uyuşma hissi de fıtığın habercisidir.

Hepsine ek olarak belli başlı bazı belirtiler de şu şekilde sıralanabilir;

• Oturup kalkmada problem yaşanması
  • Günlük yaşam fonksiyonlarında sıkıntı yaşaması
  • Yürürken güçlük çekmesi
  • Kişinin bedenini kullanmada fonksiyonel bir aksaklık hissetmesi
  • Bacak ağrıları
  • İdrarı tutmada zorlanma
  • Ayak ve ayak bileklerinde ağrı
  • Öksürük sonrası daha şiddetli hissedilen ağrı
  • Ayak tabanında ağrı
  • Kürek kemiğinde hissedilen ağrı
  • Yürüyüş yaparken ortaya çıkan ve kişiyi zorlayan ağrı
  • Sırt hareketlerinde problem yaşama

Yukarıda belirtilen ağrı türlerinin hepsini kişi aynı anda hissetmeyebilir. Kişiden kişiye farklılık gösteren bu belirtilerde en önemlisi bacağa yayılan ağrıdır. Kişi günlük yaşamsal faaliyetlerini tam performans sergileyerek yapamaması durumunda, az az idrar kaçırma durumuyla karşı karşıya kaldığında, karıncalanma, uyuşma hisleri başladığında hiç vakit kaybetmeden uzman bir hekime başvurmalı ve doktorunun yapacağı muayene sonrasında konulan teşhise yönelik tedavi sürecini aksatmadan devam ederek tıbbi destek almalıdır.

Bel Fıtığı Teşhisi Nasıl Konur?

Kişinin yaşamsal fonksiyonlarını etkileyen rahatsızlıkları sonucunda başvurduğu uzman hekimin genel muayenesinde yapılan refleksler ve güç değerlendirmesi sonucunda ulaşılan sonuca göre, ek olarak istenen MRI, röntgen, tomografi, miyelogram, EMG yöntemlerinden gerekli olanlar ile desteklenerek teşhis ve rahatsızlığın derece tanıları konur ve tedavi sürecine geçilir.

Bel Fıtığı Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Bel fıtıklarında tedavi yöntemleri, diğer her tedavi yöntemlerinde olduğu gibi kişiden kişiye farklılık göstermektedir. Hastanın rahatsızlık derecesine göre değişen bu yöntemler, eğer idrar kaçırma, hayati fonksiyonlarını ciddi şekilde engelleyen şiddetli ağrılar dışında tıbbi müdahale gerektirmez.

En sık kullanılan tedavi yöntemleri şunlardır:

• Doktorunun onayı dahilinde işine gidip gidememe durumunun belirlenerek istirahat tedavisi
  • Ağrılı bölgede kısa süreli korse kullanımı
  • Doktor onayı ile verilen ağrı kesiciler
  • Omurgaya yük bindiren hareket ve pozisyonlardan kaçınma
  • Doktor kontrolünde kas gevşeticilerin kullanımı
  • Egzersiz uygulamaları
  • Fizik tedavi yöntemleri
  • Sıcak uygulamaları
  • Bazen kontrollü steroid tedavisi
  • Bantlama
  • Masaj yöntemleri

Bel fıtığında yukarıdaki yöntemlerin hepsinin yapılması ve istenen sonuç alınamaması durumunda son seçenek olarak tıbbi ve cerrahi müdahalelere başvurulmaktadır. Uzman hekimin uygulayacağı tıbbi ve cerrahi müdahale sonucunda, doktorunuzun gerekli görerek yönlendirmesi dahilinde fizik tedaviye başvurularak tedavinin son aşamasına geçilebilmektedir.

Bel Fıtığına İyi Gelen Hareketler Nelerdir?

Bel fıtığına bağlı ağrılar yaşayan kişi, öncelikle uzman bir doktora başvurmalıdır. Günlük hayatında yapabileceği basit egzersizleri doktor onayı ile yaparak, ağrılı bölgenin rahatlamasına yardımcı olacaktır.

Bel fıtığı ağrıları yaşanan bölgelerdeki esnekliği arttıran hareketler olmadır. Yine bu ağrılı bölgelerdeki kasları güçlendirmek adına hareketler yapılmalıdır.

Doktorunuzun onayı dahilinde aşağıdaki hareketlerin yapılması önerilmektedir.

• Bedeni zorlamadan
  • Ağrılı bölgeyi zorlayıcı hareketler yapmadan
  • Genel olarak istirahat halinde yapılabilecek
  • Beli destekleyen
  • Beli koruyan hareketler

Aşırıya kaçarak kişi kendini zorlamadan, günlük yaşamında düzenli yürüyüşünü ve hareketini yapmayı ihmal etmemelidir.

Sağlıklı günler dileriz.